Computere på bibliotek
Photo: Colourbox

Bibliotekerne i Assens Kommune skal være et besøg værd og:

  • Fungere som lokale væresteder og kulturcentre
  • Være et tilbud for alle borgere
  • Yde kvalificeret og professionel betjening
  • Have aktuelle samlinger og e-ressourcer samt arrangementer
  • Sørge for, at materialer og informationer er hurtigt tilgængelige
  • Give adgang til digital service døgnet rundt
  • Være samarbejdspartner.

 

Bibliotekerne tilbyder:

  • Viden, information og kulturelle oplevelser
  • Et alsidigt, aktuelt og lokalt tilpasset udvalg af bøger, tidsskrifter, lydbøger, musik, spil og film til hjemlån samt relevante e-ressourcer
  • Aktuel information via internet, aviser, tidsskrifter og pjecer
  • Kommunal, regional, statslig og EU-information
  • En nærværende betjening og vejledning af høj kvalitet, hvor vi sætter dig i centrum som bruger og lytter til dig
  • Information og vejledning i brug af bibliotekets samlinger og digitale ressourcer samt  internet
  • Kurser i e-ressourcer og forskellige digitale platforme
  •  Vejledning til Assens Kommunes selvbetjeningsløsninger herunder hjælp til oprettelse af NEMid og Digital Post
  • Mulighed for at bestille tid til bibliotekets pc-arbejdspladser og få elementær vejledning i brug af disse
  • At fremskaffe fysiske materialer, som ikke findes på dit lokale bibliotek
  • At du selv kan komme med idéer til udstillinger og arrangementer samt evt. deltage i udmøntningen af disse
  • At biblioteket kommer ud til dig, hvis du pga. af handicap eller alder ikke selv kan benytte biblioteket
  • En række serviceydelser som f.eks. fotokopiering, printning og turistinfo


Vi garanterer dig:

  • Biblioteker med såvel betjent som ikke betjent åbningstid
  • Lokale biblioteker forskellige steder i din kommune
  • At dit bibliotek har åbent mindst 8 timer om ugen med betjening
  • At du har adgang til bibliotekerne uden for betjent åbningstid alle ugens dage, hvis du er fyldt 15 år 
  • At det i betjent åbningstid er muligt at få kvalificeret hjælp
  • At du kan få telefonservice i den betjente åbningstid. Personlig service på stedet går dog forud for service pr. telefon
  • At du kan få betjening om formiddagen i løbet af ugen
  • At du kan få betjening indtil kl. 17 i løbet af ugen
  • At du kan benytte og være i kontakt med biblioteket via bibliotekets hjemmeside og facebook
  • At dine bestillinger og reserveringer på biblioteksmaterialer bliver behandlet, så vidt muligt, inden for 24 timer i den betjente åbnningstid
  • At dine e-mails til biblioteket besvares hurtigst muligt i den betjente åbningstid

 

Du finder yderligere oplysninger i reglementerne

”Velkommen - reglement for AssensBibliotekerne”  

"Velkommen - reglement for institutioner og dagplejere"

samt dokumentet "Takster og gebyrer"

 

Lovgrundlaget for danske biblioteker er:

  • Bekendtgørelse af lov om biblioteksvirksomhed (2008)
  • Bekendtgørelse om biblioteksvirksomhed (2013)
  • Bekendtgørelse af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige (2015)
     

Biblioteksloven er en rammelov, hvor kommunalbestyrelsen har kompetencen til at fastsætte serviceniveauet i kommunen.

 

Eventuelle klager:

Ønsker du at klage over bibliotekets service, kan du rette henvendelse til biblioteksleder Jette Blåstedt.

Adressen er:

AssensBibliotekerne
Korsvangcentret
5610 Assens
Telefon: 6474 7921

Send mail til ledelsen



Af: biosm

Udgivet: Tirsdag 30. april 2013 • Opdateret: Torsdag 21. april 2022